Aloitin tämän blogin oikeastaan siitä syystä, että saan näin iltaisin käsilleni jotain tekemistä. Minulla on tosiaan tapana asua iltaisin kotisohvalla. Kun katson telkkaria suu mussuttaa jotain melkein koko ajan. Olen ehdollistanut itseni siihen, että telkkaria katsoesssa on tarve syödä jotain. Näin tulee myös syötyä isompia annoksia kuin nälän taltuttamiseen tarvitsisi.

Olen myös tunnesyöjä ja aina tuntuu olevan jotain tunteita pinnalla, jotka tarvitsee käsitellä syömällä jotakin. Jos parisuhteessa on ongelmia, töissä enemmän hommia kuin ehtii tekemään tai jotain muuta stressaavaa, niin sipsipussi, chilipähkinät, popparit tms. suolaiset herkut kummasti helpottavat oloa (ainakin hetkeksi). Sitä ikään kuin meditoi leukojen jauhaessa herkkuja tahi ruokaa.

Olen noin 180 cm pitkä ja painan tällä hetkellä noin 118 kiloa. Olen vuosien varrella laihduttanut useamman kerran, mutta viimeisimmän repsahduksen jälkeen olen luovuttanut kokonaan. Paino on palannut tietysti korkojen kera takaisin. Ylipaino on mielessä melkein koko ajan ja tietysti se stressaa ja ei varmaan tarvitse sanoa mitä siitä seuraa... leuat jauhaa kotisohvalla iltaisin. Mikä on tietysti täysin järjetöntä, koska se vain ylläpitää/pahentaa ylipainoa. Kunnon noidakehä siis...

Liikunta minulta on jäänyt melkein kokonaan. Töiden jälkeen parkeeraan itseni sohvalle ja liikun siitä vain keittiöön tai sohvalle. Viikonloppuisin onneksi saat itseni vielä liikkeelle. Alussa liikkumattomuus ei juuri tuntunut missään. Nyt sen puutteen huomaa erittäin hyvin. Niska- ja hartiaseutu on ihan lukossa, selkä ja jalat samoin. Mitään järjellistä syytä siihen, miksi en liikkuisi, minulla ei ole. Kynnys lähteä liikkeelle on kohonnut todella korkeaksi ja aina sitä keksii jonkin tekosyyn olla lähtemättä ulos lenkille tai muuten liikkumaan. Jumppiin, salille tai uimaan meno hävettää.Yksin lenkille lähteminen on todellinen haaste ja lenkkikaveria minulla ei ole.

Nyt on herännyt halu tehdä muutos. Ei tämä elämä voi jatkua näin. Jostain on löydettävä voimia muutokseen!  Homma ei kuitenkaan ole siitä kiinni etteikö sitä tietäisi mitä on tehtävä, jotta kunto paranee ja kilot karisevat. Nettikin on pullollaan tietoa elämäntapojen muuttamisesta, liikunnasta, ravinnosta ja laihduttamisesta, kun vain etsii itselle sopivia juttuja.